Pages

Monday, June 24, 2013

Masalah skybox Scramble dan berkaitan..

Salam Semua,

hari ini saya ingin menerangkan sedikit sebanyak mengenai masalah scramble, lagging atau freeze..


1. Scramble.

a. Jika box anda mengalami masalah kekerapan scramble sbg contoh dalam masa 1 - 10 minit berlaku lebih dari 2 kali dalam masa beberapa saat.. ini menunjukkan bahawa server cline yang anda gunakan tidak stabil, overload. bukan masalah internet anda tetapi ia juga boleh jadi kerana box yang anda gunakan panas, jadi processing akan menjadi slow. ia akan menyebabkan masalah ini. ambil kipas dan hala kan ke skybox anda. jika box anda tidak panas. maka itu adalah disebabkan masalah server itu sendiri.

b. Jika scramble kerap  berlaku pada channel2 tertentu ini juga disebabkan masalah server itu sendiri kerana bilangan kad yang digunakan tidak mampuu untuk melayan permintaan kod dari box2 pengguna. ia juga boleh dikatakan kad tersebut overload. ia biasanya disebabkan oleh pengguna ramai menonton 1 channel yang sama pada masa yang sama. cth; channel first, best dan channel yang ada penonton yang ramai(cth : masa maharaja lawak live, Bola live).

c. semua channel scramble. ada 2 sebab. kerana server "down" atau internet anda yang bermasalah. restart box anda, jika masih bermasalah cuba restart atau off dan on kan kembali box dan modem internet anda.

2. Lagging dan Freeze.

Masalah ini adalah disebabkan server tidak dapat menampung permintaan dari penggunanya.  mungkin disebabkan server tersebut lambat respond. tiada cara lain, tukar ke server lain dan pastikan box anda tidak overheat semasa masalah ini terjadi kerana overheat/panas juga boleh menyebabkan masalah ini terjadi.

Jika anda mengalami kekerapan masalah no 1 dan 2, sila bertukar atau beli server dari provider cline yang lain daripada yang anda gunakan sekarang. pastikan host yang digunakan tidak sama dengan yang digunakan waktu semasa. bagaimana untuk check host? masukkan pendrive di box anda dan dumpkan "cccam.cfg". buka di PC anda, pastikan buka menggunakan program notepad. anda akan lihat seperti cth ini. c: ABCD.net 22222 user pass. ABCD.net adalah host(server) yang digunakan sekarang.


3. No Signal.

Jika anda baru memasang skybox dan mengalami masalah ini. ianya kerana box anda tidak dapat signal daripada sattelite. in adalah kerana masalah dish/piring atau wiring dari piring ke box anda mahupun kedudukan piring ke sattelite tersebut telah lari daripada asalnya. periksa LNB anda. pastikan tidak pecah dan sebagainya. masalah ini boleh diselesaikan dengan mengupah pemasang dish. Jika tekan butang info sebanyak 3 kali di remote anda. anda akan dapat lihat Signal Intensity = 45% dan Signal Kualiti = 10%.  Jika anda tinggal di lembah klang, saya ada kenalan yang boleh selesaikan masalah ini kerana ianya berbentuk masalah teknikal sahaja atau cari pemasang dish XXtro di tempat anda.



16/9/2013 - server kembali beroperasi.. jika server sedia anda masih scramble, boleh dapatkan dari saya RM40/Sebulan. sila contact saya di FB. www.facebook.com/mrm2u

jika anda pelanggan "tulangikan".. kemungkinan seller telah menghilangkan diri daripada FB.. mungkin anda perlukan cline lain sebagai backup sehingga seller tersebut muncul kembali.

Segala pertanyaan sila ajukan pada ruangan komen.  maklumat ini akan diupdate dari masa ke semasa. terima kasih.













59 comments:

  1. Agak2 sampai bila kita nk bergelap bro??

    ReplyDelete
  2. jangka masa lama jugak dan dimaklumkan agak sukar untuk card xtro beyong agak sukar untuk dibuat sharing.. cadangan.. tembak sattelite jiran2 kita. iaitu indome atau tomyam.. (paham ke maksudnya?)

    ReplyDelete
  3. mcm mana maksud tembak satelite indome@tomyam?

    ReplyDelete
  4. indomie = Indonesia, tomyam = thailand

    ReplyDelete
  5. Paham........tpi nk buat cmne..kita org bru bro

    ReplyDelete
  6. raya dan selamanya bergelap slg takde solution utk decrypt beyong.. harapan tipis buat masa sekarang.. jadi berhenti berharap. hanya ada sesetengah provider yg masih jalan 2,3 channel sahaja.. harap maklum

    ReplyDelete
  7. so kirenye mcm sye yg bru nk beli ni xyah beli la sbb mmg xde harapn nk elok ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok xyah beli..t sakit ati..mbazir, baru dpt tgk dlm 2@3 bulan je..hmmmm..

      Delete
  8. sebulan dah bergelap ni ..

    ReplyDelete
  9. Sape nak jual skybox kt aku murah2..

    Tlg la emel

    ReplyDelete
  10. Bro,bila prob. skybox ni nak settle?
    Lama nye...mcm mana nk tmbak Satelit Thai / Indon?

    ReplyDelete
  11. mmg lama.. tak boleh buat apa.. tp server masih berjalan dan belum give up seperti server lain. dlu pernah terjadi 2,3 kali.. tp akan up balik.. sabar je dlu. thai kene dongak sattelite dan blind scan balik..

    ReplyDelete
  12. aku dah tembak sat thai tp tak semua channel bole tengok. ada sesapa yg dah try tembak indon nye sat tak? bole dapat semua channel ke?

    ReplyDelete
  13. xxxstro dengan cline telah kembali beroperasi.. sila inbox saya di fb untuk maklumat lanjut.. jangan lupa like page saya..

    ReplyDelete
  14. terima kasih...langit dah kembali cerah..harap mendung tidak kembali lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro awak dah boleh dapat ke

      Delete
    2. dah boleh cerah kembali.. tp sebagai langkah berjaga2.. baik ambil sebulan2 sehingga awal tahun 2014.

      Delete
  15. Kenpa skybox den signal strg ada tp signal quality 0 ye

    ReplyDelete
  16. Jika anda tinggal di lembah klang, saya ada kenalan yang boleh selesaikan masalah ini kerana ianya berbentuk masalah teknikal sahaja atau cari pemasang dish XXtro di tempat anda.boleh sy dptkan person contct org ni??

    ReplyDelete
  17. Aper masalah openbox x boleh youtube??

    ReplyDelete
  18. Norazlin Nordin, kemungkinan anda perlu upgrade firmware anda untuk bolehkan anda menggunakan youtube pada box anda.. tetapi semua model skybox F version, Application youtube mengalami masalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada jual tak server...saya pnyer dealer dah tak dapat kontact tuk lgn tiap2 bln

      Delete
  19. skybox baru
    no signal
    signal intensive - 35
    signal kualiti - 10
    cmne ...ada bantuan
    no saya 018-3604045 ..

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Salam..... sy gna skybox v7... msalahnye... setting mcm prblm sikit. ..ttbe smua channel scramble klu x no signal.... mcmn nak bagi bnda ni normal blik? Blh tlg x... tq 01131666410

    ReplyDelete
  22. salam .... sy pengguna skybox v7... masalah scramble kerap sngt ... seller da hilang diri .... boleh tolong sy ??? area melake 0176870558 ..

    ReplyDelete
  23. salam .... sy pengguna skybox v7... masalah scramble kerap sngt ... seller da hilang diri .... boleh tolong sy ??? area melake 0176870558 ..

    ReplyDelete
  24. Hai...minta bantuan dah 3 hari gelap skybox saya dia stuck dan sentiase reboot x blh on...mcamana ye

    ReplyDelete
  25. Hai...minta bantuan dah 3 hari gelap skybox saya dia stuck dan sentiase reboot x blh on...mcamana ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. box model apa? kemungkinan box rosak. atau bleh diformat balik guna rs232 cable

      Delete
  26. Sy Asrol Mohammed m'ggunak openbox v8Se. masalah sy ni pelik skit sbb dh berjenuh sy cari masalah ni utk fix di internet langsung xde. masalah sy ni channel xde info then bila tekan info blank je...kdng2 tgk citer pon x tau citer apa. kalo leh fix 0122466859 pls ctc sy

    ReplyDelete
  27. masalah tuan sama mcm sy,,bila tukar channel,dia akan reboot sendiri...

    ReplyDelete
  28. Masalah skybox saya pula ... channel yg hd tak dapat (scramled)..tapi channel yg tidak hd dapat tengok...

    ReplyDelete
  29. Dpt info mana yg kata channel HD xstro boleh tgk guna skybox? Kene cari org yg kata boleh la. Saya x pernah kata boleh tgk HD.

    ReplyDelete
  30. Asslamualaikum saya punya skybox kerap restart ari ni,kadang dlm masa 5 minit 3 4 kali dia jdi..knp ye

    ReplyDelete
  31. Blh bagi no x, saya ingat nak langgan cline baru lepas habis yang sekarang nie, selalu lagging dan scramble... nak dapat bantuan teknikal pun susah...

    ReplyDelete
  32. mohon like page saya www.facebook.com/mrm2u atau wassap ke 0173179859 untuk reply yg pantas.

    ReplyDelete
  33. LikE ChoKiE chokIeJuly 11, 2016 at 2:17 AM

    nk mintak bantuan.knpa skybox v7 sy information untuk chanel tayangan seterusnya kosong ye...n minta no contct bos..

    ReplyDelete
  34. Salam. Saya baru je beli online openbox v8se bila pasang pada tv dan internet kluar lagu dri radio astro je. Yg lain scramble... Call seller awek mesin je jawap.. Hilang diri la tu.. Admin bole tolong settle masalah ni ke...

    ReplyDelete
  35. Salam. Saya baru je beli online openbox v8se bila pasang pada tv dan internet kluar lagu dri radio astro je. Yg lain scramble... Call seller awek mesin je jawap.. Hilang diri la tu.. Admin bole tolong settle masalah ni ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wan punya masalah sama ngan masalah saya.sy guna skybox v8..radio ja ada..channel scramble..bru ja pakai bulan pertengahan poser ritu ..skrg dh xleh pakai...

      Delete
    2. Patut kene check apa problem sebenarnya. Boleh contact saya utk troubleshoot masalah.

      Delete
  36. dh leh buang kat laut dh lah benda nih..sakit lak ati kiter...huhuhu....kos sekerg abis betolkan skyboxv8 nie termasok beli barang dh cecah 5rts dh..panggil techniciton cas rm50 sekali dtg..tpi x jugak elok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skang masih boleh pakai cuma kekerapan Scramble agak tinggi. Ramai seller yg menipu. Jd jaga2 bila nak beli.

      Delete
  37. dh leh buang kat laut dh lah benda nih..sakit lak ati kiter...huhuhu....kos sekerg abis betolkan skyboxv8 nie termasok beli barang dh cecah 5rts dh..panggil techniciton cas rm50 sekali dtg..tpi x jugak elok...

    ReplyDelete
  38. Awk mcm kene tipu je. Sepatutnya kos permulaan dlm Rm300 tmasuk langganan 3 bulan.

    ReplyDelete
  39. Skybox tak boleh on.apa masalahnya

    ReplyDelete
  40. Xstrox Sudah Kembali Smula Ke Zaman Kegelapan HUhuhu

    ReplyDelete
  41. kena kapan truih antu see garis dan rumahlinok dan tanam dlm2

    ReplyDelete
  42. Nowsat.com is the professional in the series of full HD box , DVB-T, openbox v8s, DVB-C, android tv box and iptv box, or mxq pro and mxq pro tv box. We provide the best quality and guarantee.

    ReplyDelete
  43. kenapa semua channel yang saya install dari freesat V7 B2 tak boleh dibuka dan semua kene buy

    ReplyDelete
  44. Apsal skybox sy asyik scrambled Jew..
    Dah on off but still scrambled..

    Letih on of bro..

    Any idea

    ReplyDelete

Comment